Tuesday 31/3/20, 18:09

10 idéer vad kommuner kan göra för mindre företag i COVID19 krisen

I dessa tider av COVID19 / Corona är det svårt för många företag, men inte alla. Största utmaningen är att för flera har kundstocken minskat, med 50 – 100% i vissa fall. Det är framförallt branscher som kultur, event och sport samt hotell, restaurang, och även en rad konsulttjänster som har sett mer eller mindre tvärstopp i aktivitet. 

Då Mindpark är hem till många olika coworkers och företag – både konsulter, kulturkreatörer, eventbolag och att det i vår community finns även hotell, har vi tagit chansen att samla tankar kring vad som hade hjälpt.

Då Mindparks community också inkluderar massa andra branscher, samt inkluderar personer inom kommuner, så tänkte vi vi kan vara med och hitta en realistisk väg – inte bara för att önsketänka, utan också prata om saker att göra för en kommun som är rent praktiskt och lagligt möjligt.

Det viktiga med idéer för kommuner är att förstå vad en kommun kan göra och inte kan göra. Här är vår styrka att både vi själva, och personer i vår community, har helt olika tankar och referensramar. Några har erfarenheter av att jobba inom kommuner själva, medans andra helt ser företagssidan, och andra igen helt den ideela sektorn eller en vis bransch.

Så här kommer 10 konkreta förslag för vad en kommun kan göra för att stötta det lokala näringslivet. 

5 enklare idéer

Presentkort för att stötta lokalt

Detta, som bland annat gjorts i Höganäs kommun, är ett intressant exempel. Som arbetsgivare kan kommunen varje år ge sina anställda presenter, även om standard är att göra det som julgåva. Men att tex ge den gåvan tidigare är en fri tolkning, men inte orealistiskt. 

Att ge en gåva i form av ett presentkort för att stödja lokala näringslivet, tex city-presentkort som många kommuner har, är ett smart sätt att lokalt få ökad köpkraft, och en kostnad som kommuner ändå hade haft (om man väljer att ha det istället för julgåva tex).

Läs mer om Höganäs här: www.svt.se/

Affärscoachning för skatteregler och för digitalisering

Ett exempel från Helsingborg, där Nyföretagarcentrum har fått i uppdrag att erbjuda gratis rådgivning till alla företagare kring de nya reglerna med korttidsarbete, uppskjuten skatt och liknande. En tjänst som är värdefull, speciellt i dessa tider när många nya saker sker. 

Detta är en mycket bra grej kom vi fram till – och går att kombinera med ännu mer. För att förutom hjälp med att förstå det praktiska, är detta också en perfekt möjlighet till att få bolag att bli mer digital. Detta kan också göras genom coaching, eller genom special kurser eller liknande, med just fokus på digital försäljning eller digital närvaro.

Perfekt läge för en kommun att stärka ställningen att ha ett digitalt starkt näringsliv också.

Skolmat på valfri restaurang

Ett exempel från Kalmar kommun, om att möjliggöra att skolungdomar kan äta skolmat på restauranger i staden, togs upp som ett bra exempel med. Här har kommunen subventionerad lunchen på restauranger, som ansluter sig till programmet online.

Just restaurang segmentet är väldigt drabbat, så att öka flödet till restauranger gör stor skillnad.

Kostnadsfri uteserveringar

Flera kommuner har fattat beslut om att flytta fram öppningen av uteserveringar, vilket just en vecka som var nu med bra väder varit väldigt uppskattat. Men ett problem i dessa tider är just kostnader, och uteserveringar betalar en hyra till kommuner som standard, då de flesta torg och gator ägs av kommunen. Att göra en specialregel och tex inte ta ut någon hyra alls under 3 månader hade varit en väldigt stor insats för en kommuns restauranger, och kunnat göra stor skillnad.

Lunds kommun har infört detta, och uteserveringar är avgiftsfria till 30 juni, samt även gjort det möjligt att utöka antalet sittplatser utomhus något. Mycket bra drag tyckte vi.

Skapa en sida för att underlätta för invånarna att stötta

Det finns mycket medhjälp bland invånarna i dessa tider, och många vill stötta. Men det kan vara svårt att veta hur. Att skapa möjlighet för detta är en något en kommun lätt kan göra. 

Det har dykt upp initiativ som yourlocalhero.org, som är en plattform varje kommun skulle kunna lansera relativt enkelt och lätt – och som gör det möjligt för invånarna att stötta sin favoritställen relativt enkelt.

Yourlocalhero.org har gått ut med att de använder open source, och det är bara att kopiera för vem som helst som vill.

5 mer kreativa idéer (som också har större potentiell effekt)

En fond för att genomföra kreativa eller användbara tjänster

Att skapa en specialfond eller en “pool” med pengar som företag kan söka pengar ifrån för att göra tjänster. Detta, inspirerad av Helsingborg Stads Visionsfonden, är en ypperlig idé för att stödja konsulter eller liknande som är i en utsatt bransch och kanske tappat alla sina bokningar närmsta månaderna. Genom att göra det möjligt för företag att själva pitcha in vad som ska köpas in, kan man göra det korrekt ur alla krav kring upphandling och liknande. 

Har man redan en sådan här fond eller pool, så borde kommunen öka budgeten rejält. I Helsingborgs fall skulle man tex kunna öka totala budgeten till 10 miljoner kronor nu under 2020.

Men detta är så klart inte utan risker – det kan ifrågasättas av media eller press vad pengarna går till, och det krävs ett sätt att fatta beslut på vilka som får pengar och vilka som inte får, som kan vara svår att få till. Men kristider kräver kreativare lösningar, detta är en sådan.

“Tävlingar” om dagens lunch

En lite mer kreativ idé som kommit upp är att lotta ut (eller rättare sagt tävla, då lotteri är olagligt) 500 kr per dag till en person som ätit lunch på stan. Man ber helt enkelt alla ta en bild på sig själv och ett kvitto när de har ätit på stan, och sedan är det en tävling per dag, men en vinnare. Detta skulle uppmana fler att göra detta, och kosta relativt lite.

Då det dock kan vara lite känsligt att “locka ut” personer i dessa tider, kanske inte det ska vara kommunen som är avsändare. Men om det finns en handelsförening / cityförening eller liknande i kommunen, så skulle kommunen kunna stötta dem genom att ge dem pengarna för att tävla ut. 100 dagar med 500 kr per dag är en kostnad på 50.000 kr totalt. Skulle nog ge en väldig stor effekt. 

“Karma poäng” för stora fastighetsbolag

Att få ner kostnader var ett återkommande tema i vår diskussion. Då kommuner dock inte har så mycket direktkontakt med företag, är det svårt. Kommuner råder heller inte över hyror, då det är fastighetsbolag som sätter dem. Men något som en kommun kan göra är att använda sin egna “tyngd” och försöka få fastighetsbolag att förstå att de av dem som är snälla mot bolag som går dåligt nu, kanske kan få lite bättre förutsättningar i framtida markanvisningstävlingar för attraktiva områden eller liknande.

Detta är något som inte funkar i alla kommuner, och som måste dras ett varv genom juridiken, men det borde gå att ha “karma poäng” som olika fastighetsbolag arbetar upp, som hjälper dem vid framtida kontrakt med staden eller när det gäller att köpa mark.

Special projekt för att stödja en bransch.

Att göra ett större projekt för att stödja en bransch kan vara relevant. Tex hotellbranschen, som är väldigt utsatt och har det svårt just nu. Kommuner kan ju inte stödja enskilda företag, men det borde gå att göra ett större projekt, som har några miljoner i budget, som köper in tjänster där alla hotell i kommunen kan vara med och ta del av. Dessa tjänster skulle tex kunna vara saker som att skapa kampanjer för turistenheten, eller göra andra marknadsföringsinsatser som kan användas efter att krisen är över, av alla hotell tillsammans och av kommunen. Det ska utföras av personal från hotellen, men beställs av kommunen som betalar för det, och kan även koordinera det.

Ett sätt att stödja just alla bolag i en nisch, och även skapa bättre förutsättningar efteråt.

Bättre hemleveranser

I städer där aktörer som Über Eats, hungrig.se, Wolt eller liknande finns, skulle kommunen kunna upphandla en av dessa eller flera, för att både säkerställa fler hemleveranser och skapa fler arbetstillfällen. Detta är en kortsiktig fråga, men i dessa tider där många som jobbat extra inom besöksnäringen eller service branschen blivit uppsagda. Samt att just leverans hem, som skulle kunna utökas att kanske även gälla från butiker och inte bara restauranger, kan hjälpa många som är i karantän hemma.

I städer där ingen marknadsaktör finns hade man antingen kunnat bjuda in dem att etablera sig genom att subventionera kostnaderna, eller starta en lokal kommunal variant (men då behöver man utveckla teknik som kan ta tid, så att arbeta med en befintlig aktör snabbar på det hela mycket insåg vi)

Har du enga tankar?

Dessa var förslag som vår grupp kom fram till. Det finns så klart många fler! Har du tankar eller idéer, maila Karsten hos oss, på karsten@mindpark.se.

Om Mindpark

Mindpark är kreativa platser för business. Här har vi coworking, det vill säga delade kontorsmiljöer, events, konferens och mötesrum samt café och mat. Om du inte redan har besökt oss, borde du göra det helt klart! Vi finns i Skåne.